Hoe schoon is eenelektrische auto?

Zelfs als een elektrische auto op een de Nederlandse ‘grijze’ stroommix rijdt, is de uitstoot per gereden kilometer aanzienlijk lager dan van een benzine- of dieselauto. Een verbruik van minder dan 20 kWh per 100 kilometer is in praktijk goed haalbaar, ook voor wat grotere elektrische auto’s. Bij opwekking één kWh elektriciteit in Nederland komt zo’n 400 gram CO2 vrij. Per 100km is de indirecte uitstoot dus zo’n 8kg CO2.

Een brandstof-auto doet het al erg goed als je er in praktijk 1 op 20 mee kan rijden, dus 5 liter per 100 km. Bij verbranding van één liter benzine komt ongeveer 2,4kg CO2 vrij. Per 100 kilometer is de uitstoot dus zo’n 12kg CO2. Voor een kleine zuinige benzine auto. De kleine zuinige benzine auto heeft dus 50% meer uitstoot dan een elektrische auto van redelijk formaat. En dan laten we de energie die tijdens de productie van benzine gebruikt wordt nog achterwege.

Nu is de winning van grondstoffen voor accu’s niet bepaald schoon. Maar ga eens kijken wat er wereldwijd allemaal mis gaat bij winning en transport van olie…. De grondstoffen uit batterijen kunnen na de levensduur weer hergebruikt worden. Dat kan van de verstookte olie (benzine, diesel) niet gezegd worden.

De extra vervuiling die de productie van een accu oplevert moet wel héél groot zijn, wil dat de elektrische auto vervuilender maken dan een benzine auto.
Maar het allerbelangrijkste is waarschijnlijk nog wel dat de uitstoot die er is, verplaatst wordt naar buiten de steden als we allemaal elektrisch gaan rijden. En dat we dus niet meer de hele dag uitlaatgassen van auto’s inademen. Daar ligt een enorme winst voor de volksgezondheid, nog los van het milieu verhaal.

Wat kost elektrisch rijdennou eigenlijk?

De stroomkosten per kilometer:
Voor het berekenen van de kosten per kilometer gaan we uit van de volgende gegevens:
• Een kilometrage van 15.000 per jaar
• Realistisch gemiddeld stroomverbruik van 17 kWh/100 km
• Om deze afstand van 15.000 km te overbruggen, is in dit geval 2.550 kWh aan stroom nodig. De elektriciteitskosten zijn afhankelijk van waar je de auto oplaadt.
• Thuisladen: 2.550 kWh x 0,22 euro = 561 euro stroomkosten per jaar
• Publiek laadpunt: 2.550 kWh x 0,35 euro = 892,50 euro stroomkosten per jaar
• Fastned-snellader: 2.550 kWh x 0,59 euro = 1.504,50 euro stroomkosten per jaar

Vrijwel niemand zal zijn elektrische auto alleen maar bij de snellader vullen, dus nemen we van onze berekening het gemiddelde van 35 cent per kWh. De energiekosten per kilometer bedragen dan 0,0595 euro, net geen zes cent. Kies je voor een grotere, zwaardere elektrische auto, dan nemen het stroomverbruik en de kosten toe.

Vergelijking met rijden op benzine of diesel

Stel dat je de hierboven berekende 892,50 euro zou uitgeven aan diesel of benzine, hoe zuinig moet je auto dan zijn om dezelfde 15.000 km af te leggen? Een eenvoudige rekensom leert dat een benzineauto (1,669 euro per liter*) in de praktijk een welhaast onhaalbare 1 op 28 moet rijden om dezelfde brandstofkosten te realiseren. Bij een diesel (1,424 euro per liter*) ligt dit op een iets realistischere, maar nog altijd ambitieuze 1 op 24.

Elektrisch rijden altijd voordeliger

De conclusie luidt dat elektrisch rijden per kilometer altijd minder kost dan rijden op een brandstof, zeker door de mrb-vrijstelling tot 2020, en waarschijnlijk zelfs tot 2025. Waar een zuinige dieselmotor qua brandstofkosten nog in de buurt kan komen van een elektrische auto, zijn het de bijzonder lage vaste lasten die een EV zo interessant maken. Met gemiddeld slechts zes cent per kilometer aan stroomverbruik is rijden met een elektrische auto simpelweg goedkoop.

Blijf op de hoogte van onze toekomst plannen