Laadpaal AgriSnellaad

Elektrische auto’s winnen terrein op de Nederlandse automarkt. De aanleg van adequate laadinfrastructuur is daarom noodzakelijk. Zeeland is een lastige provincie voor de aanleg van laadpalen: dunbevolkt maar juist stampvol in de zomer. Boerencollectief CZAV rook kansen en is nu onbetwist marktleider.

Bij toeval werd Aart-Jan de Graaf (37) laadpaalinstallateur. Op een verjaardag vroeg een kennis of hij interesse had in een nieuwe baan. Dat had De Graaf wel. Hij was al werkzaam in de bouw, dus dat scheelde. Twee dagen liep hij mee met een andere installateur en daarna kon hij al in zijn eentje op pad. De Graaf is een boomlange kerel in een strak T-shirt en een broek met veel functionele zakken. Door zijn werk komt hij door heel Zeeland, vertelt hij. ‘Laatst installeerde ik een paal bij Cadzand, vlakbij de zee; lekker in de wind en een schitterend uitzicht.’ 

Nu zijn er ongeveer duizend laadpalen in Zeeland, met elk twee laadpunten. Binnen vijf jaar moet dat aantal bijna vervijfvoudigd zijn, als het aan de Coöperatieve Zuidelijke Aan- en Verkoopvereniging (CZAV) ligt. De boerencorporatie met zo’n drieduizend leden en een jaaromzet van €474 mln per jaar hield zich vooral bezig met handel in zaden, mest, benzine en diesel, totdat het de mogelijkheden van de groeimarkt zag. 

Vijf jaar geleden waren er zo’n 9.000 elektrische auto’s in Nederland, nu zijn dat er meer dan 260.000, blijkt uit cijfers van de BOVAG. Daarnaast heeft de Nederlandse regering als doelstelling dat alle nieuwe auto’s in 2030 elektrisch moeten zijn. En al die elektrische auto’s hebben laadpalen nodig om te blijven rijden. Om mee te gaan met de energietransitie investeerde de CZAV in 2016 in de aanleg van elektrische laadinfrastructuur met de oprichting van AgriSnellaad, waar ook installateur De Graaf voor werkt. 

Omringd door gereedschap sleutelt hij aan een groengeel gekleurde laadpaal in Terneuzen. Vooral oudere bewoners komen uit nieuwsgierigheid een praatje maken, vertelt De Graaf terwijl hij geknield een moer dichtdraait. ‘Soms zeg ik voor de grap dat parkeren in de wijk niet langer gratis is, en dat de laadpaal een betaalautomaat is – dan schrikken ze zich te pletter’, grijnst De Graaf. 

Agrisnellaad, ontstaan uit de Coöperatieve Zuidelijke Aan- en Verkoopvereniging, wil de komende jaren in de provincie Zeeland duizenden laadpalen neerzetten.  

Robbert Meeuwse, Agrisnellaad

‘Laadpalen bij toeristische attracties worden vier maanden intensief gebruikt en de rest van het jaar nauwelijks. Lastig om winstgevend te maken.’

Meeuwse begon z’n carrière in de toerismesector, als accountmanager bij VVV Zeeland. Bijna twee jaar geleden maakte de geboren en getogen Zeeuw de overstap naar Agrisnellaad en naar een baan waar hij meer inspiratie uithaalt. ‘Samen met een paar collega’s ben ik verantwoordelijk voor de aanleg van vrijwel de gehele laadinfrastructuur van Zeeland – dat is enorm motiverend.’ 

Terwijl Meeuwse met zijn elektrisch aangedreven Kia E-Niro langs de Oosterschelde rijdt, wijst hij naar de ronddraaiende windmolens. ‘Onze laadpalen leveren groene windenergie, volledig opgewekt in Zeeland door Zeeuwind, een burgercorporatie en de grootste groene energieproducent van Zeeland.’ 

Vier maanden intensief 

Zeeland is een lastige regio voor het neerzetten van laadpalen, zegt Meeuwse, ‘Het is een relatief dunbevolkt gebied. Veel laadpalen die worden geïnstalleerd, worden nog nauwelijks gebruikt en zijn daarom niet rendabel.’ Ook typerend voor Zeeland is dat het in het zomer druk wordt bezocht door toeristen, wat de aanleg van de laadpalen nog lastiger maakt. Meeuwse: ‘Laadpalen bij toeristische attracties worden vier maanden intensief gebruikt en de rest van het jaar nauwelijks. Lastig om winstgevend te maken.’ 

Door deze moeilijkheden hebben veel laadpaalinstallatiebedrijven Zeeland verlaten, en werd Agrisnellaad de absolute marktleider in Zeeland. Agrisnellaad accepteert elke klus van de gemeente – ook de installatie op toeristische plekken of in de afgelegen dorpjes, vertelt Meeuwse. ‘Maar dan verwachten we ook dat gemeentes ons op de lucratieve plekken laadpalen laten neerzetten. We hebben hier geen harde afspraken over gemaakt. In de praktijk is het een soepele samenwerking.’ 

De aanleg van het netwerk is een miljoeneninvestering. Agrisnellaad is nu dan ook nog niet winstgevend, zegt Meeuwse. ‘We willen nu vooral een netwerk aanleggen en laten zien aan de Zeeuwse gemeentes dat we een betrouwbare partner zijn. Dat betekent veel diepte-investeringen, ook op plekken die niet rendabel zijn. Vanaf 2025 hopen we winst te maken.’ 

Laadplein van AgriSnellaad aan het strandThis is a custom heading element.

Een van de diepte-investeringen van Agrisnellaad is gedaan bij Burgh Haamstede. Vlak bij het strand ligt daar een park met twintig laadpunten. Daar koppelt Laurens Smit, een dertiger met een zwarte Ray Ban-zonnebril, zijn groene vakantiebus aan een oplaadpaal. ‘Vanwege milieuoverwegingen gaan we meestal met de trein op vakantie, maar nu is m’n vrouw zwanger dus hebben een busje gehuurd – elektrisch, dat wel.’ Het bevalt prima, vertelt hij. ‘Voordat we een camping boeken, controleren we of er een laadpaal is. Zonder zo’n laadplein, zouden we hier niet verblijven.’ 

Robbert Meeuwse, Agrisnellaad

‘Vijftien jaar geleden moest iedereen ineens wifi hebben, nu moet elke toeristische plek een laadpaal hebben’

Voor de toerismesector zijn laadpalen essentieel, beaamt Meeuwse. Vlak voor het begin van het vakantieseizoen komt een lawine van aanvragen binnen van restaurants, hotels en vakantieparken omdat ze realiseren dat ze zonder laadpaal gasten verliezen. ‘Vijftien jaar geleden moest iedereen ineens wifi hebben, nu moet elke toeristische plek een laadpaal hebben.’ 

Zoveel aanvragen in korte tijd verwerken is onmogelijk door het tekort aan vakmensen, aldus Meeuwse. Volgens Remi van Riet, adviseur schone en slimme mobiliteit bij de provincie Zeeland, is het grootste knelpunt voor de energietransitie het vinden van geschikte vakmensen. ‘Dat geldt voor de aanleg van zonnepanelen, warmtepompen en ook laadinfrastructuur’, vertelt Van Riet telefonisch. 

Vijf minuten 100 kilometer rijden  

De overstap naar elektrisch rijden betekent ook dat de traditionele benzinestations een andere invulling krijgen. Bij het benzinestation van Agrisnellaad staan nu naast de benzinepompen ook elektrische ‘snellaadpunten’. Aan de buitenkant zien snelladers eruit als normale benzinepompen. ‘Binnen vijf minuten kunnen auto’s genoeg laden om honderd kilometer te rijden’, vertelt Meeuwse. 

Van Agrisnellaad tot Zeeuwind 

Aanvragen voor een openbare laadpaal door mensen met een eigen oprit worden door Zeeuwse gemeenten niet gehonoreerd. Zij kunnen op eigen terrein zelf voor een laadpaal zorgen, wat tussen de €1000 en €2000 kost. De aanvrager van de laadpaal kan zelf een energieleverancier kiezen. Die prijs ligt vaak net iets lager dan energie die wordt geleverd door Agrisnellaad, vertelt Remi van Riet, adviseur schone en slimme mobiliteit bij de provincie Zeeland.  

Een aanvrager zonder eigen oprit hoeft niet te betalen voor de installatie. De laadpaal komt dan midden in de woonwijk en kan door iedereen worden gebruikt. De installatie van de openbare laadpaal kost ongeveer €5000. Daar komen ook enkele honderden euro’s installatiekosten bij en enkele tientallen euro’s vaste kosten per maand per paal. Voor energie heeft Agrisnellaad een contract met Zeeuwind, de grootste groene energieproducent van Zeeland. Overal in Zeeland staan windmolenparken en zonnepaneelvelden van Zeeuwind. Momenteel onderzoekt Agrisnellaad de mogelijkheid om ook zonne-energie die wordt opgewekt door boeren van de CZAV te gebruiken. 

Wil je ook een AgriSnellaadlocatie bij jou op de parkeerplaats? Neem dan zeker contact met ons op: info@agrisnellaad.nl. Op naar een nog duurzamere toekomst!