Laadpaal aanleg

Robbert Meeuwse, van AgriSnellaad vertelt,, Er lopen ontzettend veel aanvragen binnen. Er zijn weken dat we elke dag een laadpaal installeren, want steeds meer Zeeuwen kopen of leasen een elektrische auto. De hoge benzineprijs stimuleert dat ook nog eens. Je tank volgooien is een dure grap geworden. Particulieren stappen daarom nu vaker over op gebruikte elektrische auto’s. Ook hotels en vakantieparken kloppen aan. Gasten, zeker ook uit Duitsland en België, vragen steeds vaker of er een laadpunt aanwezig is. Is dat er niet, dan boeken ze soms een andere accommodatie”.

Robbert, accountmanager charge bij Agrisnellaad, een onderdeel van de CZAV, zoeft in zijn Kia e-Niro over Noord-Beveland. In de verte op Neeltje Jans wuiven de windmolens van Zeeuwind. De burgercoöperatie en grootste groene energieproducent van Zeeland levert groene stroom aan de gehele laadinfrastructuur van CZAV. ,,Groener wordt het niet”.

Bij de haven in Kamperland parkeert Robbert zijn auto. ,,Goedemorgen. Lekker weertje, maar wel winderig”, roept hij tegen Aart-Jan de Graaf, een zzp‘er die voor Agrisnellaad alle laadpalen installeert. Op zijn bedrijfsbus staat het logo van Agrisnellaad, zodat passanten weten dat De Graaf geen bolussen of verse vis verkoopt.

Aart-Jan De Graaf doet zijn naam eer aan. Sinds september vorig jaar zet hij bijna dagelijks ergens in Zeeland zijn schop in de grond. ,,De teller staat op 140 locaties. Soms is dat één paal, soms twee of drie. Dus in totaal zo’n 170 laadpalen, schat ik. Ik graaf eerst een gat van 66 centimeter diep. Daarna steek ik een aardpen 1,5 meter diep de grond in, zet ik de metalen bekisting erin en stort het gat vol met beton. Is dat droog, dan zet ik de laadzuil erop. Die weegt 60 kilo, dus ik hoef niet naar de sportschool”. Mooi werk, vindt hij het. ,,Ik sta buiten in het zonnetje, sport en doe iets voor het milieu. Een win-win situatie.”

Twee laadpalen, één netaansluiting

De laadpalen worden later aangesloten door de netbeheerder. Omdat Agrisnellaad op één netaansluiting twee palen aansluit, komt vaak een elektronisch bedrijf langs dat tussen de twee palen een kabel trekt. Robbert Meeuwse: ,,Wij koppelen twee palen aan één netaansluiting omdat de grond zo minder vaak open moet. Dat lijkt ons een slimme aanpak. De masterpaal balanceert de laadcapaciteit tussen de twee palen.” In Westkapelle, aan het slop Achter de Kerk, staan net twee nieuwe laadpalen. Eentje doet het niet, stelt Meeuwse bij controle vast. ,,Dat ga ik direct doorgeven.”
Zes jaar terug reed er een handvol elektrische auto’s rond in Nederland. Nu zijn dat er ruim 260.000. Zeeland telt inmiddels zo’n kleine 6000 stekkerauto’s. Nieuwe auto’s moeten in 2030 elektrisch zijn of op waterstof rijden. Op die manier moet de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof worden teruggedrongen. De CZAV besloot daarom in 2016 te gaan investeren in een laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Ze richtte daarvoor Agrisnellaad op. Iedereen met een elektrische auto maar zonder oprit, kan er een laadpaal aanvragen.

Wat bewoog een landbouwcoöperatie met 3000 leden en een omzet van 474 miljoen euro per jaar om zich op deze markt te storten? Meeuwse: ,,We hebben nog 22 tankstations en leveren via onze brandstofhandel aan boeren en transportbedrijven. Maar dat is geen toekomstbestendige business, omdat de verkoop van benzine en diesel richting 2030 sterk zal teruglopen.”

Robbert Meeuwse, Agrisnellaad

Er zijn weken dat we elke dag een laadpaal installe­ren

Tot nu toe levert het geen cent op. Zeeland is namelijk een lastige provincie: dunbevolkt maar in de zomer tjokvol met toeristen. Dat leidt tot enorme pieken en dalen in de vraag naar laadstroom. Grote landelijke aanbieders van laadpalen branden er hun vingers niet aan. Te duur, te ingewikkeld. Als schot voor de boeg zette laadpalenbedrijf Allego ooit in elke Zeeuwse gemeente een laadpaal neer. Daar bleef het bij. Inmiddels plaatst Allego geen langzame laadpalen (22 Kilowatt) meer in gemeenten.

Koudwatervrees

“Die Allego-palen staan soms vlak voor de deur, niet op een parkeerterrein waar de hele wijk wat aan heeft”, zegt Meeuwse. ,,Destijds bezaten gemeenten nog weinig kennis over laadpalen. Dat Allego-verhaal heeft geleid tot koudwatervrees. Goes en Veere bijvoorbeeld hebben hierdoor lang gewacht met hun laadpalenbeleid. De meeste hebben inmiddels de overstap naar een regionale aanbieder als Agrisnellaad gemaakt.”

Wil je ook een AgriSnellaadlocatie bij jou op de parkeerplaats? Neem dan zeker contact met ons op: info@agrisnellaad.nl. Op naar een nog duurzamere toekomst!